Maker space på bibliotek

På det senaste lärseminariet inom ramen för KUB-projektet, hade jag nöjet att bl a tala om möjligheten att inrätta Maker spaces på våra bibliotek. Att det är en strategisk framtidsfråga står allt klarare enligt min mening. Jag fick nyligen det glädjande beskedet, att det kommer en artikel i ämnet i nr 8 av Biblioteksbladet. Äntligen! Undertecknad har dessutom skapat en Facebookgrupp, som den intresserade kan ansluta sig till. Gör det!

Måndag den 16 september händer det spännande saker: då går nätverksträff nummer två av stapeln för sagda FB-grupp. Vi avrundar med ett studiebesök till Stockholm Makerspace, för att äntligen få se en verksamhet (ännu utan bibliotekskoppling) på närmare håll.

För den som vill läsa in sig på ämnet, rekommenderas till att börja med Chris Andersons senaste bok:  Makers: The New Industrial Revolution. New York: Crown Business, 2012. ISBN: 9780307720955.

För den som vill läsa något mer övergripande i ämnet framtidens bibliotek, rekommenderar jag varmt David Lankes ”Expect more” (beställningsbar från Amazon).Jag citerar en brännande fråga ur boken: ”If libraries aren’t about books, what are they about?”

Expect More

Kommentera

