”Konsten att lyckas med sociala medier – vad händer bortom gilla-knappen”

Konsten att lyckas med sociala medier- vad händer bortom gilla-knappen?
Det var rubriken på en dragning av Joakim Jardenberg,MindPark, på eFörvaltningsdagarna i Stockholm nyligen.

Tre trender driver människan, hävdade han:

1. Towards zero friction

Vår relation till tekniken har förändrats. De som växer upp nu, växer upp med teknik som fungerar. De har inte vårt bagage/ taskiga erfarenheter att släpa på.

Vi har idé om skarp gräns mellan fysiska och digitala medier, men: de flyter ihop, ju.

Hur höga trösklar har vi egentligen? Towards zero friction, var det.
Allt vi gör idag ska funka i mobiltelefonen!

2. The One machine!
– stället där vi fyller på med all information
The One = 8 miljarder Human Brain om x antal år
vi känner oss som stålmannen, tar med oss den känslan
-allt blir ett fönster in mot The One
– gör oss till en ny sorts människa
The One – in every window

Du kan fråga dig: skulle nån sakna mig om jag försvann från den här maskinen?

3. Den sociala drogen
– utgör den största förändringen sedan elden, hjulet….

Exemplet Facebook
facebook ” visste o begrep ” bilden här nedanför:

20121015-195713.jpg

Männen läser sportresultaten, de visste att det var nå’t som skulle diskuteras på fikarasten.
Alltså: det är konversationerna som som är det viktiga! Content isn’t king, conversation is.

Facebook har också lyckats också med : ” I share, therefore I am”. Vi projicerar inte vår identitet, vi skapar den. Vi är också responsiva på det vi får tillbaka, eller inte får tillbaka. Upphovsrätten är oftast det område där vi trampar fel…

Punkter till sist:

Alla behöver inte twittra…
men förändringen runtom oss händer

”Klydda” inte
sätt spaden i marken o börja gör

Facebookifiera dig
det är din absolut viktigaste skola idag

Gör läxan, intressera dig!
Go mobile
Be honest and do good shit!

Google, då?

Var medveten om att google ” äger ” mycket info.
Vi kan använda vår demokratiska rösträtt
– det finns 200 alternativ till google därute!

Avrundande uppmaning:
Vi ska se till att vi vävs in, vi ska tillföra nytta så folk ser att det finns ett värde!

Amen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s