Den lärande människan

För drygt en vecka sedan hade jag förmånen att delta i en konferens med rubriken ”Den lärande människan” i Umeå. Konferensen arrangerades av Informations- och lånecentralen i Umeå, MediaCenter i Västerbottens län, Umeå kommun och Umeå universitetsbibliotek.
Först ut under dagen var Alastair Creelman (Linnéuniversitetet), som via Adobe Connect medverkade från Reykjavik med föredraget  ”Socialt lärande-biblioteket som informationsnav”, och du kan ta del av hela det via den här inspelade versionen.

Creelman talade alltså ur ett univ/högskolebiblioteksperspektiv, men nog anser jag att det som sades i lika hög grad kan vara relevant för folkbibliotek.
Några av de saker jag särskilt noterade var:
Möjligheter till ett socialt lärande – det finns lärare överallt på nätet, alternativa strukturer byggs ”off pist”
Vi behöver lära studenter att lära, att agera mer som backpackers, inte charterturister.
Varför låser vi in kunskap ( forskningsresultat)? Lärare sitter i timmar och förbereder snarlika resurser, creative commons används väldigt sällan i högre utbildning i Sverige.
Biblioteken har stor upplysningsuppgift att fylla beträffande de cc-resurser mm som finns.
Frågan om sökbarhet
lärarna ( bl a) behöver hjälp att hitta de goda resurserna, allt är inte väl taggat! Det är t det är t ex svårt att söka film och ljud
Det krävs kunskap att söka OER, det ÄR en biblioteksfråga
Exmpel på resurser
Paradigmskifte? ”Context is king, not content” – på det området har jag på senare tid hört ytterligare varianter, tydligen är det viktigt vem som är kung här:-)
På iTunes U hittar du Lund , Dalarna,  Malmö (univ/högskolor), men bara med delar av sina resurser
Några resurser som tidigare mest flimrat förbi undertecknads ögon verkar väl värda att återvända till och reflektera vidare över/fördjupa sig i:
Massive Open Online Course, MOOC, jag hittar t ex en intressant artikel via Forbes
University of the People,http://www.uopeople.org/
Peer to Peer University, https://p2pu.org/sv/ (svenska varianten)
Känner du dig överlupen? Det handlar snarare om faktorn ”filter failure” snarare än ”information overload” menar Alastair Creelman
Vi (biblioteken i bred bemärkelse tänker jag, Alastair kanske syftade på forskningsbiblioteken) står för kvalitet
Idag handlar det väldigt mycket om att skapa sina personliga lärmiljöer
Lärande kan äga rum var som helst, när som helst om du bara vill -om du vet hur
De flesta vet inte hur!
Framtidens bibliotek
Digitala medier
Fysisk och virtuell miljö
Arena för lärande
Informationsnav
Kvalitetssäkring
Ja, det var några anspråkslösa noteringar från mig, jag undrar om det inte kan vara en idé även för oss på folkbiblioteken att tänka ett varv till kring vad lärande kan vara idag? Hur kan vi spela roll på ett mer adekvat sätt?

2 responses to “Den lärande människan

  1. Cecilia Bengtsson

    Hej Ann. Håller med dig. Och jag tänker att det kanske också behövs en ökad förståelse kring lärande. Jag tror att den syn som finns på kunskap och lärande på bibliotek, omedveten eller medveten spelar roll och påverkar verksamheten mer än vad vi kanske ibland tror. Tack för noteringar!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s