Öppna sinnen, öppna fora

Visst tycker vi väl alla att det är en fördel, rent av ett tecken på professionalitet, med ett öppet sinne i vår  yrkesutövning? Vi säger oss i alla fall luta mer åt öppna system , öppna fora och transparens i största allmänhet.

Varför hamnar vi då så lätt i ställningskrig inom kåren (nu tänker jag främst biblioteksväsendet)? Idag är det Christer Hermansson som målar f-n på väggen här, medan Peter Alsbjer i alla fall försöker få oss att inte vara så ängsliga här:  Halvfullt eller halvtomt.

Exemplen på vad jag menar när jag tänker ”externa experter” är legio. Tänk på kritikstormen mot Stockholms stadsbiblioteks profilinköp och Malmös Darling Library för att ta några tämligen aktuella exempel.

Jag är grymt less på två saker:svart&vitt/antingen-eller-tänkandet samt alla självutnämnda profeter som så gärna vill att vi bibliotekarier ska rätta in oss i ledet och inte tro att vi vet lika mycket som externa ”experter” om vår egen verksamhet.

Som jag ser det har vi fortfarande ett tydligt uppdrag att utveckla vår verksamhet. Vad är det som är så skrämmande med det?

Läs Bibliobusters lysande inlägg och bli glad och inspirerad!

2 responses to “Öppna sinnen, öppna fora

  1. Bra Ann! Jag tänkte precis själv skriva något liknande🙂

  2. Pingback: Vi som vill biblioteken så väl « BiblioBuster

Kommentera

