Marknadsföring på YouTube – hurdå?

Idag har jag varit på en ganska kul utbildningsdag på tema marknadsföring på YouTube. Arrangemanget ägde rum i Kista Science Tower, så bara att byta en invand kulturmiljö mot en helt annan var en upplevelse (jag var nu där för andra gången). Väldigt intressant var det också att lyssna när andra professioner föreläste om ämnen och tjänster som är relevanta för oss i biblioteksvärlden, men ur sitt perspektiv. De människor jag lyssnade till idag, såg vi kanske tidigare som ”fienden”, vars ”reklam” vi skulle hjälpa våra besökare att undvika till varje pris. Nu är det vi som vill ta till oss av deras tips och trix, för att marknadsföra oss själva. Det är klart att jag fortfarande står för grundtanken-de sajter vi vill pusha ska inte innehålla reklam i den meningen, vi ser förhoppningsvis inte våra målgrupper som ”marknadssegment”/objekt och självklart ska vi också fortsätta uppmana till källkritiskt tänkande,  men vi behöver ta till oss deras resonemang för att vända det till vår fördel – aka ”varför ska djävulen ha den bästa musiken”? Inom parentes är jag övertygad om att en bibliotekarie av idag skulle kunna göra en väldigt bra insatspå en sådan här utbildningsdag genom att bidra med SITT perspektiv och kunnande…

Vad som störde mig var (inte första gången) Google-representanternas framträdande. Torftigt språk, mekanisk/ytlig analys, blatant stolthet över att  YouTube efter det att Google köpt upp Y, nu säljer annonsutrymme. När du  klickar på annonsen, expanderar den  och tar över hela sidan (om jag minns rätt kostade det i Sverige 80 000 kr för att boka en dag).Sånt får mig att må illa.

Jag kommer att rapportera mera från dagen senare i veckan.Här länk till dagens agenda.

Erkännas skall, att det också var förfärligt roligt att ohämmat få ge sig hän åt marknadsföringstänkande:-)

Kommentera

