Känner du den digitala infödingen?

images

Efter en rolig och inspirerande studiedag/workshop under rubriken ”Vad ska biblioteken göra i rymden, egentligen?” hållen av Åke Nygren och Linnéa Sjögren hos mig i Gävle igår, har jag lite nya undringar.

På min slarvigt utkastade fråga om vad som kommer att vara på agendan när ”dagens 15-16-åringar” får för sig att tex arbeta på bibliotek svarade Åke , helt riktigt, ungefär att det intefinns någon automatisk koppling mellan att vara 15-16 och vara 2.0/webb-litterat/intresserad (mitt uttryck).Vad jag egentligen hade i åtanke var den grupp man som går under benämningen ”digital natives” .  (Här några korta bloggposter från Peter Alsbjer om detta. Här en wikipediapost.) Vilka problemställningar kommer de att arbeta med? Jag har en hypotes om att en digital inföding kommer med en grundverktygslåda som markant skiljer sig från den vi har, en självklarhet kan tyckas, men kul att fundera lite på när vi (digitala immigranter) strävar som bäst med att under olika former hålla oss á jour med vad som döljer sig under huven på det vi idag kallar 2.0.

blooms_rose1

Kanske han/hon kommer att skratta lika gott som jag när jag hittade en liten uppsats vars tema var huruvida biblioteken skulle släppa in ett nytt format på biblioteken och vad det skulle kunna leda till? Formatet som var kontroversiellt den gången var cd-rom:-)…

Googlade fö nyss ”digital natives” och hittade denna sida att fördjupa sig i…

Jag instämmer verkligen med de som förfäktar att biblioteken måste ta de här verktygen på allvar och använda dem på ett genomtänkt sätt, se till nyttan osv, men ibland är jag rädd för att allt vår analyserande hämmar oss i växten. Det borde vara möjligt att göra en tulipanaros här: både testa fritt och använda genomtänkt, eller hur? En inte helt okvalificerad gissning borde väl kunna vara att sådant pågår?

Självklart måste vi se upp med tendensen att bedriva utvecklingsarbete på kvällar/fritid, men jag tror inte riktigt på att allt kan struktureras och schemaläggas.Dock, med tanke på att väldigt lite arbete med webb är schemalagt och strukturerat på biblioteken idag över huvud taget, återstår ”allt” att göra!

One response to “Känner du den digitala infödingen?

  1. Pingback: Får man länka till sig själv? « Länsbibliotek X

Kommentera

