En dos livsglädje

logo_top

I januari kan det aldrig vara fel att ge sig själv en extra dos livsglädje, och vad passar väl bättre än att bege sig till Författarcentrum Östs sedvanliga författardag? OBS att Författarcentrum nu även har en blogg, där olika författare turas om att skriva.

Författardagen äger rum i Zetasalen, ABF-huset på Sveavägen 41.  Nytt för denna gång var att Jenny Morelli och Ann Lagerström  livebloggade under dagen:-) för tidningen Vi LÄSERs räkning. Du hittar resultatet här.

Höjdpunkterna var många, några axplock: Eva Adolfssons rättframma glädje över de goda recensioner hennes alldeles nypublicerade roman ”En liten historia” mötts av, Daniel Boyacioglus högläsning av nyskrivna(?) dikter som lät oss komma nära, Lilian O Montmars engagemang i övergivna ungdomar, Carl Johan Vallgrens opretentiösa framträdande som gav ett starkt sug att fördjupa sig i ”Kunzelmann…”

Jag fick också klart för mig vilken veritabel guldgruva macondo utgör (en sajt som drivs av Världsbiblioteket), och inte minst vilket spännande samarbete som inletts med adlibris.

Att möta författare är verkligen att möta livet i alla dess former och färger:-) Detta leder mig osökt fram till att svara på följande lilla enkät, lånad av Bokhora:

1. Senaste bokköp:

IRL: C J Vallgrens Kunzelmann och Kunzelmann
+ antologin  Människosaker

URL: Barack Obama: Min far hade en dröm

2. Senaste bibblolånen:
Paul Auster: Den röda anteckningsboken
Akram Monfared Arya: Anahita (baserad på en sann historia…;-))
Xiaolu Guo: Kortfattad kinesisk ordbok för älskande
Thulin& Östergren: Vi som hade alla rätt

3. Senaste utlästa boken:
Jens Liljestrand: Paris-Dakar

4. Favorittidning:
Vi + Vi läser

5. Plats där jag helst läser:
I sängen eller i soffan

6. Så sorterar jag min bokhylla:
Gärna efter genre, sen tycker jag också det kan bli snyggt att gå vidare med att sortera efter typ av band + storlek…

7. En bok som jag minns att jag läste när jag var liten:
En av Bröderna Grimms sagosamlingar, älskade bilderna på Törnrosa och Snövit.  Vårdar den ömt.

8. Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst:
Oj, svårt att säga på rak arm, men en av dem är i alla fall Rocco och Antonias ”Grisar med vingar”

9. Vad ser jag mest fram emot att läsa i vår:
Förutom då ”Kunzelmann…” ”Skynda att älska” av Alexander Schulman. Kan han äntligen använda sin begåvning till något vettigt?

Svara gärna du också!

2 responses to “En dos livsglädje

  1. Pingback: Att vara eller inte vara… « Länsbibliotek X

  2. lena kjersen edman

    Hej Ann! Ska du och dina kollegor resa till littfesten i Umeå vå dagar i februari?
    Nu finns programmet på nätet.
    Det kommer många spännande författare och allt är GRATIS!
    Lena

Kommentera

