Vad är webb och vad är verklighet?

Jag har ju i ett tidigare inlägg berört ämnet var diskussionen om bibliotekens närvaro på webben förs. Nu skulle jag vilja vända lite på frågeställningen och lyfta frågan hur bibliotekens närvaro på webben gestaltas på de fysiska biblioteken. Finns det några goda exempel på hur man kopplar samman webb och rum på bibliotek i Sverige?

I slutet av förra året kände jag mig nästan redo att hissa vit flagg vad gällde de fysiska biblioteken, men nu har jag ändrat uppfattning och tror allt mer på att vi måste satsa på en utveckling där nätnärvaro och fysiska biblioteksrum utvecklas hand i hand. Gärna i form av tematiska rum, som jag bloggat om här

F vill jag bara uppmana alla som inte redan gjort det, att ansluta sig till Bibl Feed🙂

biblfeedtoppbild1

4 responses to “Vad är webb och vad är verklighet?

  1. Hur bibliotekens närvaro på webben gestaltas på de fysiska biblioteken är en fråga som jag också har försökt lyfta lite då och då. Är väldigt nyfiken om det görs försök på detta område och hur man då går tillväga. Finns kopplingen mellan fysiskt och virtuellt eller är det så att de tu aldrig möts?

    • Ändå borde det virtuella-bland mycket annat-kunna vara en spegling och en förstärkning av verkligheten, ungefär som känslan när man kliver in på ett bra bibliotek:att du med rummets hjälp förflyttar dig utanför rummets gränser.

  2. Din fråga påminde mig om att skriva ett blogginlägg om Markus Hamburger och hans experiment i Mölndal.

    http://bibliotekihalland.typepad.com/bibliotek_i_halland/2009/01/digitalt-i-rummet.html

    Det är ett bra exempel på hur man samtidigt kan göra både det digitala och det fysiska mer synligt – och roligt. Men fler exempel efterlyses för hur vi kan visa fram de digitala tjänsterna, göra dem lättare att använda och bättre kända.

    PS. Suck, jag trodde att webben var verklighet?!😉

    • Ska läsa blogginlägget med stort intresse!
      Apropå ditt PS:ja, vad gör man inte för att få till en snygg allitteration i sin rubrik:-)

Kommentera

