Biblioteken och bloggandet

Via den alltid alerta Biblioteksbloggen hittar jag inlägget ”Att blogga biblioteket – bra marknadsföring”. Posten länkar till en uppsatsan ”Att blogga biblioteket – En kvalitativ studie om marknadsföring av bibliotek via bloggar presenteras av Sofia Boberg och Kajsa Ragnestam vid Lunds universitet.Till min stora glädje finns en av mina ”babies” med, nämligen ”Den sköna bloggen, som jag startade tidigt 2006 (mars).

bloggen2

Anledningen till att jag startade den, var att jag efter genomgången MUSA-kurs (MetodUtveckling i Skönlitterärt Arbete) kände ett starkt behov av att visa, både för mig själv och för mina kollegor på Sandvikens folkbibliotek, att motsättningen mellan den traditionella biblioteksverksamheten ( i det här fallet förmedlandet av skönlitteratur) och den nya tekninken ( i det här fallet bloggande) var falsk. Idag när bokbloggandet känns ganska självklart, borde det ju vara att slå in öppna dörrar, men 2006 kändes det definitivt inte så.

Det var inte alltid så lätt att hitta den rätta inspirationen, och omvärldens intresse var väl inte alla gånger på topp, men jag bestämde mig för att det skulle gå. Känslan av att själv publicera direkt utan att gå omvägen över mer eller mindre invecklade hemsidesprogram och stelbenta regler, var obeskrivligt befriande. Helt nya horisonter öppnades, hittade jag nya verktyg var det bara att testa utan att det skulle malas i tretton instanser:-)

När jag så småningom fick tjänsten som konsulent på länsbiblioteket, var det dags att överlämna min baby i andra(s) händer. Det är klart att det sved, fast jag insåg nödvändigheten…

En ny huvudredaktör trädde till, som naturligtvis ville forma utseendet efter sitt huvud. Så här i efterhand kan jag konstatera att min kära hembibbla har förvaltat pundet på ett alldeles utomordentligt sätt. Att koppla fler skribenter till bloggen var ett  klokt drag ( idag inser väl de flesta att man inte ensam kan stå för en bred biblioteksblogg), valet att bjuda in gästbloggare öppnade också nya möjligheter, som när man bjöd in lokala författare att skriva i biblioteksbloggen.

Det aktuella läget kan jag inte uttala mig om, men jag hoppas att man väljer att låta Den sköna bloggen fortleva…och inte ”nöjer sig” med hemsidan/den traditionella webbplatsen. Ett av de stora diskussionsämnena i biblioteksvärlden när man talar webb 2.0 idag, är ju att det är de nya (nu inte längre så nya) tjänsterna man bör prioritera, medan däremot hemsidan mer ses som en rätt statisk, traditionell kommunikationsform, som inte medger kommunikation/interaktion på samma sätt. Vad säger ni som läser detta?

Några intressanta exempel på hur man kan göra hittar man hos Dublin Public Library och se också en presentation om ”netvibes in public libraries” av Magda Lorente Martínez från konferensen Internet Librarian International i London i höstas.

8 responses to “Biblioteken och bloggandet

  1. Det var ett intressant inlägg, men jag håller inte alls med om slutsatsen att det är olika webb 2.0-verktyg som bör prioriteras i någon sorts motsats till ”hemsidans” statiska information. Ett sådant motsatsförhållande tycker jag är onödigt slöseri med de få krafter eller resurser som trots allt läggs på bibliotekens webbnärvaro till skillnad från närvaron irl. För min del anser jag att hemsidan (som i sin idealform bör integrera 2.0-tjänter) och bibliotekens närvaro i form av t ex en blogg bara är två varianter av samma sak. Som en tryck bok och en ljudbok – många vill ha bägge delarna.

    Jag undrar faktiskt också var diskussionen om bibliotekens webbnärvaro pågår? Kanske har jag missat alltsammans, men jag tycker knappt det pågår något samtal, i alla fall inte som känns relevant för mig som ägnar en ganska stor del av min arbetstid åt mitt bibliotek på webben🙂.

  2. Hej Kristina!
    Nu har jag äntligen lyckats godkänna din kommentar, ganska omständigt med nya WordPress-varianten!

    Nej, något motsatsförhållande bör man naturligtvis inte sätta mellan hemsida-blogg, de bör ju kunna befrukta varandra. Mitt inlägg speglar snarare än rädsla att man i trängda tider ska välja bort t ex bloggande.Jag träffar ofta bibliotekspersonal som blir väldigt otålig när man inte genast lyckas skapa en ”kioskvältare” med sin blogg, och som tillika då kan tycka att man vill lägga sina krafter enbart på hemsidan/webbplatsen, inte minst för att ”hushålla med tiden”.
    Jag undrar vad det är man inte tycker sig kunna sluta göra för att skapa tid för nya saker?
    Själv är jag in till döden trött på att se samma gamla böcker skyltas i sommartider, skördetider, juletider etc som om tiden stått stilla och vi fortfarande levde i en helsvensk värld utan inslag från andra länder och kulturer.

    Man får väl hoppas att de riktiga godbitarna är utlånadei ett eller annat format😉

    Just ja, diskussionen om bibliotekens webbnärvaro, var pågår den? Ja, jag försöker ju börja en tråd här,sen läser jag gärna t ex Peter Alsbjers blogg på http://peterals.wordpress.com/ . Jag närvarade också vid konferensen Nordlib 2008 nyligen, då det presenterades mycket intressant material, se http://www.slideshare.net/tag/nordlib2008

    Men jag håller med dig, var är diskussionen i Sverige?

  3. Jag hoppas att alla 23 saker-projekt som pågått och pågår i landet ska aktivera diskussionen om biblioteksnärvaron på webben.

    Förhoppningsvis blir bibliotekens webbplatser med tiden lite mer 2.0, lite mer interaktiva🙂

  4. Det verkar vara en ytterst rimlig förhoppning!
    + I Halland kör man en serie ”utmaningar”, i några av de sk LIMIT-länen finns ett paket som kallas ”13 saker”, jag ska sätta ihop något under början av 09 etc. Samordning är väl önskvärd även här…hoppas på samarbete med ett annat län…=för att spara kraft och energi.

  5. Hej Ann,

    min fråga om debatten kring bibliotekswebb är en uppriktig fråga och en dröm om något jag saknar. Men kanske har jag inte själv gjort så mycket åt den för jag inte kan sätta fingret på exakt vad jag söker. Input i form av intressanta tekniska små och stora lösningar finns det gott om – och det är bra! – men vad kommer sedan? Eller är det vad kommer före – vartåt syftar vi? Eller är det något annat jag tycker saknas?

  6. Biblfeed är verkligen ett bra initiativ, nu lade jag just till flödet i min rss-läsare och då känns det som jag har koll på hela bibliotekssverige😉.
    Ja, kanske kan det också bli något mera. Jag har inte lyckats ta mig förbi testa nyheter som ning till att verkligen delta, t ex för nätverk.

    Kristina

  7. Pingback: Anns agenda

Kommentera

