Uppsnappat från Järfälla

Jag fortsäter mitt ”bloggnappande” genom att puffa för en postning på Järfälla folkbibliotek bloggar: de tipsade om att det den 4:e december var dags för det sista samtalet på Stockholms stadsbibliotek i serien om Agnes von Krusenstjernas författarskap (”En längtan att skriva riktigt djärva böcker”). Naturligtvis känner jag mig extra intresserad eftersom Länsbibliotek Gävleborgs gamla lokaler var belägna i Slottet i Gävle, där vi hade många sammankomster i vår Agnes von Krusenstjerna-sal. Sällskapet förvarade också ett antal av hennes böcker där (efter vår flytt har man fått ny lokal på Gäve stadsbibliotek).

En minnesvärd upplevelse var det, när jag 2003 hade möjlighet att delta i en vandring i Agnes spår, arrangerad av sällskapet med hennes namn. Gissa om det kändes in i ryggmärgen när vi satt i Heliga Trefaldighetskyrkan och det bjöds högläsning ur en av hennes böcker där en av huvudpersonerna sköt sig i samma kyrkas kor (verklighetsbakgrund).

Agnes von Krusenstjerna bör nog fogas in i min grupp av pionjärer, i ”Fem kvinnor som förändarade världen” i red av Ulla-Britta Ramklint kan man läsa en mycket intressant skildring av Agnes v K :s liv och författarskap. Min amatörmässiga/ev romantiserade  uppfattning efter att ha läst texten i boken är att hon aldrig verkar ha fått växa upp till en egen person, men att kraften att skriva var så stark att den övervann de hinder som restes i form av psykisk ohälsa och ”borgerlig” instängdhet. Läs själv och tyck!

Uppdatering:självklart hittar man hennes texter i elektroniskt format😉

9671

Kommentera

