”Is Your Home Reader Friendly?”

I min jakt på information om Rachel van Riels bok ”The Reader Friendly Library Service

rfls

hittade jag på en sida från Parenthood.com ett roligt frågeformulär, ”Is Your Home Reader Friendly”.Tanken är att du som förälder ska gå in och fylla i formuläret, för att sedan få ett kvitto på huruvida ditt hem är ”läsarvänligt” eller inte. Inledningsvis citerar man en för mig okänd högläsningsguru, Jim Trelease, som i sin tur redogör för en studie gjord av University of California:
…”the child growing up in an environment brimming with books, magazines, and newspapers, seeing and hearing a parent read, owning a library card… will have far higher scores than will the child raised in a print vacuum.” Trelease själv kommenterar: ”readers raise readers because they do the raising in an environment that nurtures it… The child raised in a ”rain-forest” of print consistently outscores the child raised in a print ”desert.”

…a rainforest of print!…a print desert! Varför låter uttrycken så slagkraftiga på engelska?

Nu ska jag gå in och testa (även om min 21-årige son i princip är avflyttad för tillfället, kan det ju aldrig vara fel att ta tempen på vårt hem:-)).

(NB: Jag är inte närmare bekant med Parenthood.com, men frågorna verkar fullkomligt vettiga + de råd man får sig till livs efter avslutat värv…man kan få mera information här).


Kommentera

