Är lokala politiker uppdaterade på vår biblioteksverksamhet ?

Handen på hjärtat-är lokala politiker uppdaterade på vilken typ av verksamhet vi erbjuder på folkbiblioteken idag? Jo, jag är bekant med Library lovers-kampanjen, men nu vill jag borra lite i den lokala myllan:-)

Som fd medlem i vår lokala kultur- och fritidsnämnd skulle jag kunna ge ett antal exempel på att så inte är fallet. Den bild en lokal politiker kan ha rimmar ofta ganska illa med verkligheten. Kunskapen om våra  nättjänster lyser ofta med sin frånvaro och man kan ha ett generellt positivt men i slutänden ljummet / föråldrat förhållningssätt till vad som uträttas på biblioteket. Biblioteken skall låna ut böcker och möjligen cd-skivor+filmer, punkt  slut! Man kan också ha väldigt bestämda åsikter om vad som biblioteket INTE skall syssla med och jag har också noterat en rädsla för att biblioteket skall konkurrera med exempelvis studieförbunden snarare än man från politikerhåll ser möjligheterna till samarbete.

Eftersom bibliotekens digitala tjänster av olika slag ligger mig särskilt varmt om hjärtat, vore det intressant att få ta del av goda exempel på hur dessa marknadsförs just mot de lokala politikerna? Någon?

Kommentera

