Scoop?

Trodde jag lagt vantarna på ett riktigt scoop, när jag härom dagen var på en demo av arkivsystemet Calm, och då uppsnappade att en koppling skulle ske mellan Axiell och företaget DS Limited

Hittar nu i ett nyhetsbrev (Axiell nyhetsbrev LIBRA april 2008) följande:

Citat:Axiell förstärker kompetensen
Samarbets- och utvecklingsavtalet mellan Axiell och det brittiska företaget DS Limited har varit mycket fruktbart och har resulterat i utvecklingen av Axiell Arena – bibliotekens nya webbplats. Samarbetet har nu formaliserats genom sammanslagningen av DS Limited och Axiell Library Group AB. Den gemensamma utvecklingskapaciteten hos DS Limited och resten av Axiell-koncernen kommer att resultera i snabbare och mer avancerade innovationer till fördel för kunderna och slutanvändarna i såväl Storbritannien som Norden.”DS kompletterar såväl vår kunskap som vårt  produktutbud väl. Som exempel kan jag nämna deras unika kompetens när det gäller användargränssnitt för mjukvaror. Ett annat exempel är deras framgångsrika system för arkiv och museer, Calm” säger Viktor Pansell, VD för Axiell Bibliotek AB och fortsätter ”Annars kommer samgåendet med DS inte att innebära några stora förändringar på den svenska marknaden. Vårt fokus på utvecklingen av våra bibliotekssystem BOOK-IT och LIBRA fortsätter i samma takt.” Slut citat.

Kanske jag snappade upp ett litet scoop ändå , för i nyhetsbrevet nämns inte följande:Inom ett par år (gissningsvis, enligt representanten från DS, som demade Calm ) kommer BOOK-IT och Calm att kopplas ihop! varför fäster jag då så stor vikt vid detta?

1. Calm verkade vara ett bra sätt att enkelt åstadkomma en standard för hur museer och arkiv registrerar sina poster.

2. Om vi på så sätt får standardiserade, samsökbara databaser för museer och arkiv (z 39 50 nämndes) kan vi ju koppla dem till nationella söktjänster, t ex Bibliotek24 (samsök)tjänst, som jag har förmånen att vara projektledare för:) Därmed inte sagt att jag gläder mig åt Axiells accelererande monopolställning.

Kommentera

