Tillgänglighet – ett utslitet ord?

Jag har funderat ganska mycket den senaste tiden på detta med tillgänglighet, att tillgängliggöra, funktionshinder och alla möjliga andra ord som blivit vanliga i biblioteksvokabulären. Jag har haft förmånen att träffa många eldsjälar, som på ett fantastiskt fint sätt bidrar till att hålla lågan vid liv och driva på utvecklingen. Ändå har jag innerst inne ändå inte riktigt förstått omfattningen och vikten av detta arbete mer än stundtals och fläckvis- tiden och dagarna ”går så fort förbi” och det är så mycket som skall göras, så mycket som skall hinnas med.

Hinner vi vänta på dem som inte kan hålla samma tempo, funktionshindrade eller inte funktionshindrade?

Vad är den utveckling värd som inte inkluderar mer än den exkluderar?

Nyss hörde jag på radion att Sveriges BNP är lägre än väntat och genast kände jag mig bekymrad. Varför det? Någonstans inom mig har jag bilden av att det fortfarande måste finnas ett ekonomiskt överskott för att vi skall ha utrymme för medkänsla och empati, kultur och andlig utveckling. När tumskruvarna dras åt, hamnar så lätt dessa saker på listan över sådant som nedprioriteras.

Här i min nuvarande hemstad Sandviken ligger kulturen om inte för fäfot, så i någon sorts åthutad strykklass. De stora projekten just nu ägnas arenor och teknikpark. Det multinationella företaget Sandvik skall slopa 700 arbetstillfällen- och det är alldeles tyst. Själv har jag skrivit ett diskussionsinlägg i lokalbladet och bett Sandvik skona några av de få ursprungsbyggnader som finns kvar (som man nu vill riva, helt eller delvis till förmån för kontor och parkeringsplats) men responsen har varit blygsam.

Att stå och tala om bibliotek och kultur i KF som jag gör ibland, har oftast mötts av rungande (generad?) tystnad.

Vad har nu detta med någonting som helst att göra? Jo, för mig är kultur en fråga om delaktighet och allas lika värde. Utan det anser jag att vi lever i ett ociviliserat samhälle, som inte är människovärdigt.

I dessa tider när utmaningsrätten är aktuell och exempelvis just biblioteksverksamhet skall utsättas för densamma av olika aktörer, nu senast AB Svenska Boklån, läser jag i det senaste numret av Library Journal under ”Back talk” artiklen ”I love Libraries and I´m Blind” av Katherine Schneider, pensionerad psykolog, blind sedan födseln. Det finns mycket att begrunda i det hon skriver, men i mig fastnade särskilt dessa ord:

”Technology has helped to make so much possible. But it is libraries and librarians who enable my full participation in the world.”

Smaka på de orden en gång till:…”it is libraries and librarians who enable my full participation in the world”.

Kan man få en finare komplimang?

Kan AB Svenska Boklån tävla med det? Skulle inte tro det.

Här hela artikeln: ”I love Libraries and I´m Blind.”

2 responses to “Tillgänglighet – ett utslitet ord?

  1. Hej,

    Nej vi på Svenska Boklån kan inte tävla med det. Men vi kanske på ett konstruktivt kan hjälpa till att vända utvecklingen, och förbättra många bibliotek, till gagn för både teknikvänner och ovänner, gamla och unga.

    Du säger att kulturen i Sandviken ligger i strykklass, och att arenor och teknikpark är i fokus. Vi vill också tala kultur, och utveckling av biblioteken. Vi tror att det finns mer att göra än vad som görs, och att det finns en kraft och kompetens hos biblioteksanställda som idag inte frigörs.

    Vänligen/ Björn Norberg, Svenska Boklån AB

Kommentera

