Nytt bibliotek i Hjörring

Jag har tillbringat en stor del av förmiddagen med att sukta över det nya biblioteket i Hjörring, beläget i köpcentret Metropol. Av en artikel i Bibliotekspressen nr 10/08 att döma, har man lyckats med mycket, i synnerhet med barnbiblioteket. Eftersom jag deltog i en studieresa till bl a Hjörring förra året, då personalen med stor inlevelse berättade om planerna, läser jag narurligtvis extra uppmärksamt:-)och önskar att jag via teleportering kunde befinna mig där NU. Man kan naturligtvis också bli vän med biblioteken i Hjörring på facebook.

När jag läser artikeln (författad av Jens Lauridsen) fäster jag mig särskilt vid stycket: ”Der er meget lidt PH-lampe, Börge Mogensen, kamreoler på stribe og hamrende kedelig institutionsmaterialeprotektionisme over Hjörring bibliotek. Der er meget mere teater, Nordsömuseum og Experimentarium over biblioteket, der også giver mindelser om en saelsom hybrid mellem Fields, Söstrene Grene og Panduro Hobby.”

Artikeln fortsätter: ”Scenen som begreb er et gennemgåede tema i biblioteksinretningen. De forskellige områder er udtrykt sceniusk, teatralsk. En pointe er, at det er publikum, der skal indtage de forskellige scener.”

När åker vi?

2 responses to “Nytt bibliotek i Hjörring

  1. Jag var också i det gamla Hjörringbiblioteket. Skulle gärna se det nya! Ska vi söka resestipendium?🙂

Kommentera

