Stafettpinnen från Orbiter

Jag har fått en stafettpinne från Orbiter, dvs Lo Claesson, konsulent i Jönköpings län. Jag ska berätta vad jag lyckats med respektive misslyckats med. Inte nog med det, jag ska också berätta vad jag låtsas:-)

Som ni fattar, kräver det en del eftertanke-för vad är det egentligen att lyckas/misslyckas med något? Jag tänker ofta på historien om den gamle kinsesen som lyckönskas/beklagas vartefter ödet drabbar honom på olika sätt. Det som ser ut som en olycka kan i det långa loppet visa sig vara det gynnsammaste som kunde hända! Jag tycker också att jag lärt mig att det verkligen är så att när man nått botten, brukar det faktiskt vända uppåt igen.

Detta sagt, vad har jag då lyckats med? Ja, främst är det väl att jag efter diverse slingrande turer i livet har landat i ett yrke jag verkligen trivs med och där jag känner att jag får använda många olika sidor av mig själv.

Som barn var jag väldigt blyg (jag känner igen mig hos Lo där), men har nu insett att jag tycker mycket om att prata inför människor under förutsätttning att jag har något angeläget att framföra som jag dessutom vet något om:-)

Just nu är jag glad över att jag lyckats sy ihop en studieresa tillsammans med Länsbibliotek Dalarna, vi åker till Östergötland i morgon för att besöka biblioteken i Norrköping, Söderköping och Linköping. Det är första gången jag ordnar en sådan, så gissa om jag gläder mig!

Naturligtvis gläder jag mig också åt min familj och mina vänner – som har sånt tålamod med att jag ofta är bortrest.

Misslyckats med? Nja, jag gillar inte att älta sånt (se ovan). Min uppfattning är, hur klichéartat det än kan låta, att man lär sig något av allt. Något jag möjligen kan ångra är att jag inte stod på mig mer tidigare i livet i olika situationer, hävdade mina behov och intressen. Men återigen, ”all is well that ends well.”

Om jag låtsa(t)s något så är det väl just detta med att våga, formeln verkar vara att om man låtsas något tillräckligt länge så blir det sanning!

Nu skickar jag stafettpinnen vidare till Peter Alsbjer.

One response to “Stafettpinnen från Orbiter

  1. Pingback: Bloggstafetten går vidare « Peter Alsbjers blogg

Kommentera

