Från Strängnäs till Umeå

Jag sitter hemma och arbetar idag, efter en väldigt intensiv period med både arbete och nöje sammanflätat.

Under helgen som gick, bevistade jag mitt första Bokkollo. Jag och min väninna Anna kom till Ulvhälls herrgård strax före lunch via ett mysigt fikastopp i Strängnäs på Keramikens Hus, där man samtidigt som man inmundigade delikat förtäring frestades å det grövsta av de keramiska alster som salufördes.

När vi kom fram, en aning andtrutna, hade de övriga deltagarna satt sig till rätta i den stora salongen på herrgårdens övervåning. Det var en märklig känsla att se ett stort sällskap sitta alldeles tyst med näsan i varsin bok…Vi nöp våra goodie-bags så diskret som möjligt och avvek för att checka in på vårt rum.

Snart var det dags för det frivilliga studiebesöket på Strängnäs kulturhus Multeum, där en vänlig bibliotekarie vid namn Gert(?), med rötter i Holland, visade oss runt. Vi förstod att många planer fanns på vidareutveckling av verksamheten och det är bara att önska dem lycka till i sin fortsatta gärning. Någonstans tror jag på detta att integrera verksamheter och att det måste få ta tid.

Eftermiddagens författarbesök stod Christer Hermansson för, och jag tyckte ärligt talat att det var en ganska försiktig person vi fick möta. Bränd av tidigare framträdanden? Jag har börjat läsa ”läderbyxeboken” och tycker den är ganska underhållande, men samtidigt undrar jag vad han egentligen vill med sina texter och sina framträdanden? Denna eftermiddag bidrog inte till att klargöra detta.

När han vi då läsa? Jodå, en liten stund innan det var dags att byta om för en fantastisk måltid, där vi fick nöjet satt samtala med övriga kollodeltagare, ett mycket trevligt och spirituellt sällskap!

Söndag morgon tog vi det lugnt, låg och läste efter frukost i våra medhavda böcker: Flyga drake (Khaled Hosseini) och En sorts kärlek (Ray Kluun). NU kände vi den riktiga ron komma, men då var det dags att åka hem!

Note to self: det tar tid att varva ner, men det är värt varenda sekund.

Vilan blev inte så lång för min del, på tisdagen flög jag nämligen upp till Umeå för att delta i konferensen ”Informationen anfaller” 11-12 mars. Min uppgift var att presentera Bibliotek 24 under rubriken ”Bibliotek 24- samsökning med egen sökprofil”. Väl framme över Umeå fick vi cirkla en extra stund pga tät dimma vilket var en ny upplevelse för min del, började oroligt kalkylera över bränsletillgången måste jag erkänna! Att utförligt berätta om konferensen låter sig inte göras här, men några nedslag får det bli:

-Sessionssalen invid stadsbiblioteket som alltid suverän att vistas i

-Bidragen var föredömligt varierade, likaså föredragshållarna

– Jag lyckades hålla min presentation med förnuftet i behåll:-)

-PÅ kvällen den 11:e bjöds en fantastiskt trevlig kväll med en trivasm mix av middag, tal och musik på REX i fd Rådhuset. Jag lyckades hålla ett tal till Umeås ära som iaf inte fick någon att somna;)

-Att bo på Scandic Umeå Plaza med en enorm utsikt över hela stan var verkligen en upplevelse i sig

-Att träffa alla duktiga och vänliga arrangörer och deltagare var som vanligt största behållningen, trots allt

Återstår dock att någon gång få uppleva Umeå i vårskrud…

Under min presentation kom jag in på detta med biblioteket i mobilen, blev därför väldigt glad när jag via BIBLIST fann detta i min mailbox idag: en inbjudan till temadagen ”Biblioteket i hånden” som äger rum 26 maj på Vejle bibliotek (Danmark) . Obs målgruppen! Är det något tåg vi inte får missa, så är det just att få in biblioteket i handen: mobiltelefonen, mediaspelaren etc!

gadget01.jpg

Här en konferensrapport från ett tidigare arrangemang.

2 responses to “Från Strängnäs till Umeå

  1. Tack Ann för tipset om tidigare konferensanteckningarna om biblioteket i handen, alldeles riktigt en stor härlig uppgift att förverkliga.

    Det vore kul få ta del av lite minnesanteckningar från Informationen anfaller i Umeå här på bloggen – för oss som inte hade möjlighet att vara där!

    ps. Hela tiden anat att CH har tjusigare bockhorn när han sitter vid tangentbordet…ds

  2. Minnesanteckningar kan jag inte utlova här, MEN ”officiella” kommer från arrangörerna. Kan kanske bli en kombination:-)

    Hm, jo pennan är starkare än svärdet eller hur det nu var…

Kommentera

