En bok är en bok är en bok

Jag har just haft två e-dagar i Söderhamn som en uppstart inför vår e-kampanj som kommer att äga rum 7-30 april.

Py Söderström presenterade elibs ebokstjänster och Riitta Valtonen presenterade Btj:s e-böcker, e-musik och Musikwebben. Vi fick oss även en del framtidsvisioner till livs och det är bara att konstatera att mycket återstår att göra, på många plan. Gävleborg har sedan ett par år tillbaka länsabonnemang på ett stort antal nättjänster, detta sedan man valt att under tre år lägga kompletterande mediepengar på nättjänster i stället för på tryckta böcker.

Ambitionen har varit lovvärd, men det har inte varit alldeles enkelt att nå ut med budskapet, och inte heller har det, vad jag förstår, varit alldeles enkelt att matcha utbudet med undervisning i HUR resurserna skall användas.

Om inte bibliotekets personal känner sig förtrogen med tjänsterna, är ju oddsen att lyckas med marknadsföring av desamma ganska små…Det är väl ingen hemlighet att tjänsterna som så mycket annat, oftast landat på några ansvarigas bord och haft en tendens att klibba fast där. Det har inte alltid varit okomplicerat att uppamma intresse och engagemang från kollegor på fältet:-)

Det blir definitivt inte enklare av att man allt som oftast måste sträva med ganska trista manualer såväl som med tråkiga, användarovänliga gränssnitt.

Mycket av detta kom också fram i den dialog som utspann sig bägge dagarna med de båda föredragshållarna, kanske ett av de värdefullaste resultaten av dagarna.

Idag hade jag också ett långt samtal med Mikael Andersson på InfoRetriever/Mediaarkivet. Det hade sin upprinnelse i något så banalt som en fakturafråga, men samtalet kom att kretsa just kring användarvänlighet, scope, vad man egentligen ”får” göra med tjänsten mm samtidigt som jag fick känslan av att vi från folkbibliotekshåll undersförstått ska vara tacksamma över det subventionerade pris vi får betala, i förhållande till vad kunder med större plånbok får betala. En mycket känslig aspekt förstod jag, som blev väldigt tydlig när jag lyfte frågan om remote access.

Där har vi haft skiftande erfarenheter i kontakten med leverantörer kan jag säga, ibland är det slående hur tungt en ekonomiska apekten väger, för att ta till ett understatement. jag ska väl inte drista mig till att göra ”reklam” här, men jag tror inte att jag är ensam om att många gånger sända en tacksamhetens tanke till den part som börjar på K… och sitter nere i Göteborg…

Lämna en kommentar