O Biblist, where art thou?

Nu har jag följt debatten om yttrandefrihet, eller snarare den upplevda bristen på densamma på Biblist och känner att det är min skyldighet att säga något.

Självklart kommer alltid behovet av olika fora att finnas. Bloggarnas framväxt är ju lysande exempel på nya fora, de olika communities som står till buds är andra exempel. Det trista är ju dock att när man/jag/du avstår från att skriva ett inlägg=yttra en åsikt på Biblist, gör man det i de exempel vi mött i den nuvarande debatten inte av egen fri vilja utan av rädsla.

Att det finns människor i vår kår – som ska vara en yttrandefrihetens fyrbåk (ja, nu tillåter jag mig att bli patetisk) – som medverkar till att kränka densamma genom att inte respektera kollegors åsikter, frågor osv måste väl ändå vara den ultimata dödssynden?

I ett diskussionsinlägg påpekades att posterna på Biblist sparas i ett arkiv, vilket skribenten ifråga jämställde med en form av åsiktsregistrering” – varför ska vi behöva tänka i de banorna, ens?

Att blogga är definitivt heller ingen garanti för att undvika förnedrande svar/påhopp, kommentarer. Själv har jag vid ett tillfälle fått en kommentar med ord som ”flumsnack”, ”ordbajsa”, ”lalla lite lagom hit och dit”. Jag antar att jag ska vara tacksam över att det var en engångsföreteelse:-)

Mer debatt:
Bibliobuster

Klipp från Biblist

Kommentera

