Tröst

Förkyld, ont i huvudet och allmänt hängig. Vad göra? Tja, häcka framför en filmkanal, kanske?

Såg just ”Peter´s friends” och blev naturligtvis fångad av de skickliga skådespelarna – inte minst av Stephen Fry själv, drag av schablon eller ej så övertygar han iaf mig i rollen som den (i hemlighet) allvarligt sjuke arvtagaren Peter som samlar sina vänner för en sista (?) fest …

Vad mer? Ja, kanske några diktrader:

”Picasso gjorde mig tuff och snabb, och världen;
precis som när platanerna slår omkull på nolltid
utanför mitt fönster av nyskapande gäng.
————–
Så många träd och stekpannor
jag älskat och förlorat!Guernica hojtade se upp!
men vi hade fullt upp med att hoppas att våra ögon
samtalade med Paul Klee.”—

ur Memorial Day 1950, Frank O´Hara

eller varför inte:

”Jag sprang genom snön som en ung Tsarevitj!
Bössan var laddad och vargarna förklädda

när nymfer uppklättrade i träden pekade ut var
fäderna gömt sig i sorkhålen.—

—som en ung Tsarevitj, stark i vitheten och kölden,
där hagelsvärmar hängde i luften och glittrade som dikter.”

ur ”Dikt”, Frank O´Hara

eller:

”Så lustig du är idag New York
som Ginger Rogers i Swingtime
och St Bridgets klocktorn lutar lite åt vänster—

gud det är underbart
att gå upp ur sängen
och dricka för mycket kaffe
och röka för många cigarretter
och älska dig så mycket”

ur ”Fotsteg, Frank O´Hara

Allt ur diktsamlingen ”Till minne av mina känslor”. Poeten själv ( intendent på MoMa och konstkritiker) blev tyvärr överkörd av en strandtaxi på Fire Island men orden finns som sagt kvar. Just den här diktsamlingen slår jag upp lite då och då, känner mig hemma i:-) O´Hara skriver så jag ser filmer framför mig samtidigt som jag känner mig delaktig i ett samtal🙂 Läs och njut!

Kommentera

