Inspiration!

image001-1.jpg

Bild: Helene Billgren

Idag hade jag lyckan att få lyssna på Helene Billgren när hon (inbjuden av oss i Konstens Rum I Sandviken-KRIS) framträdde på Sandvikens konsthall under rubriken ”meet me” – vilket vi verkligen fick göra! Hon preciserade själv så här: ”Jag tänker visa bilder på bilder och annat jag gjort och berätta om vad det föreställer och lite om hur,varför, julen, kläder och julkläder. Att jag gillar vitt, rött och brunt kan jag säga redan nu.”

Det är så sällan man känner att en människa verkligen vågar visa sig med både humor och allvar i bagaget, därför var det så oerhört befriande att lyssna till Helene B. Hon lät oss för en stund få möta en lekfull kreativitet, för en stund få känna att även vi var delaktiga i det roliga…

Jag kan inte låta bli att fråga mig vad som skulle hända om vi släppte in fler kreativa människor på våra bibliotek, både att lyssna på/inspireras av och även ge dem fria händer att uttrycka sig?

Något händer i en när man får lyssna på en skapande människa och se vad hon har åstadkommit, något ändras för alltid i den blick man ser på tingen omkring sig med.

Mina bestick blir t ex aldrig mer desamma:-) efter att ha sett Helenes tolkningar, detsamma gäller bland mycket annat pepparkakor, sockerbitar och rådjur för att inte tala om broderier och ”julkläder”!

Då har jag inte ens nämnt hennes genomtänkta utsmyckning av Karlstads universitetsbibliotek: på en besvärlig mur lät Helene montera hästskor inköpta på Solvalla (uppåtvända) i tre olika storlekar för att bringa lycka(och önska lycka till) till studenterna…på tre olika sätt slingrar de sig fram, lisom vi människor tar oss fram i livet på så olika sätt:rakt på sak, slingrande eller hoppande…

Kommentera

